RIJSWIJK- Een uitgebreid verslag van de net afgelopen editie van de grootste vloeren vakbeurs van Europa leest u in het februarinummer van het Parketblad. Hier zet ik mijn eerste indrukken kort onder elkaar.
Op het eerste gezicht leken minder bezoekers dan vorig jaar de weg te vinden naar het beurscomplex in Hannover. Volgens de meeste exposanten die ik heb gesproken gedurende drie dagen klopt dit beeld, maar de bezoekers die wel de moeite hadden genomen langs te komen waren volgens hen bezoekers van een hoge kwaliteit: nieuwsgierige beslissers met gerichte interesse.
Met de op handen zijnde veranderingen in het achterhoofd (voor 2018 staan, onder andere, een trendhal met volledig ingerichte interieurs en een nieuwe hallen indeling gepland) leek deze editie een stilte voor de storm. Het gaat economisch weer een beetje beter dan vorig jaar in de meeste Europese landen: de huizenmarkt trekt aan, er wordt weer meer gebouwd en verhuisd en er wordt weer meer uitgegeven aan het interieur. In de woorden van een exposant: "We hebben de afgelopen jaren gezaaid met nieuwe producten en technieken, nu wordt er geoogst." Met andere woorden, weinig grote doorbraken of revoluties in het aanbod. Hierdoor leek er een rode draad te ontbreken in de hallen (voor redacteuren altijd een dankbare kapstok om een verhaal aan op te hangen), maar dat was deze keer geen bezwaar: er werden gelukkig weer orders geschreven. De producten die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld komen nu pas tot hun recht.
Dit wil niet zeggen dat er helemaal niets nieuws te zien was voor de internationale bezoekers in de hallen. Integendeel: De Vesting trok veel aandacht met de ruime, mooie stand waarin de LED droogtechniek voor olie werd gepresenteerd. De Sqraper van Bijlard zorgde voor veel reacties. De grote en brede parket- en laminaat planken van Quick-Step, de Tennessee dubbele visgraat van FB Hout, de onregelmatig gevormde parketdelen Convexe van Parketfabriek Lieverdink, PLANCA By VanJoost van T&G Wood: zeer stabiel drielaags parket in bijzondere kleuren, de eenvoudig verwijderbare parketdelen van het Italiaanse Garbelotto, de mooie en gevarieerde Wil Floor Collection van Flamingo Parket, de enorme bloemen op de karpetten van Rug Star, de 3D parketpatronen van het Italiaanse Berti, de populaire 2k Hardwax olie van Floorservice, de onzichtbare industrie variant van Woca's No.1, De mooie nieuwe teal tint van Rubio Monocoat, de F Ball Stopgap SRS uitvlakker van slechte delen in zandcement dekvloeren. De One van Aspecta en de Parva Plus van mFLOR, om maar een paar opvallende LVT kwaliteiten te noemen. Het is een willekeurige opsomming, maar een overkoepelende trend tussen vernieuwingen zoals deze ontbrak dit jaar, en nogmaals: dat is prima.
Ik ben heel benieuwd naar volgend jaar: gaan de exposanten mee in het idee dat een vloer niet op zichzelf staat maar een integraal deel vormt van het interieur? Gaat de organisatie zelf een rol vervullen in het invullen van de trendhal of wordt het overgelaten aan de exposanten? Wordt het puur een betaald onderdeel of gaat de organisatie een modus verzinnen waarbij design, commercie en techniek een goede balans gaan vinden? Hoe gaat men reageren op een nieuwe indeling? Vragen te over, kansen te over om van Domotex 2018 een revolutionaire editie te maken. Deze jaargang was misschien minder wereldschokkend dan sommige voorgaande edities (denk aan het doorbreken van LVT, de opkomst van het verouderen, de comeback van het tweelaags parket of de introductie van watergedragen lakken), maar daarom niet minder interessant. U leest meer in het februari nummer. Op de foto's ziet u bovenaan de fraaie patroon vloeren van het Spaanse merk STP, onder ziet u de mooie stand van Decospan, het fantasievolle Convexe van Lieverdink en de met een Innovations beloonde Tennessee van FB Hout.