Rond de 500 ondernemers waren op dinsdag 23 april in de eventlocatie Amaze in Amsterdam aanwezig bij het jaarlijkse ledenevent van INretail. Deze bijeenkomst stond in het teken van veranderende businessmodellen. Het thema luidde: ‘Nieuw perspectief’.
De ondernemers werden via presentaties en sprekers geïnspireerd en geadviseerd om aan het werk te gaan met hun eigen businessmodel, terwijl ze een scherp oog blijven houden op de veranderende toekomst. Focus op de toekomst was dan ook de kernboodschap richting de aanwezige ondernemers.
Modulair ontwikkelprogramma
INretail presenteerde op deze dag de uitkomsten van een onderzoek naar toekomstbestendige businessmodellen, dat Erasmus Universiteit in opdracht van INretail deed. Ook schetste de organisatie een tijdgeest en werd er gesproken over de retail die flink aan het veranderen is. Dit met als doel dat de ondernemer met een nieuw perspectief naar zijn onderneming gaat en blijft kijken. ‘Want als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je in deze tijd niet meer wat je altijd kreeg.’ Tijdens dit ledenevent bracht INretail naar buiten dat het met een modulair ontwikkelprogramma komt, dat ondernemers gaat ondersteunen bij het maken van keuzes bij het bijstellen van hun zakenmodel.
Ook kwam aan bod dat consumentengedrag blijft veranderen. Dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en je als retailer altijd dient na te denken over de vraag hoe je met jouw businessmodel aansluiting blijft houden op wat consumenten willen. Kortom, alles gaat om betekenis en levensvatbaarheid.
Bloemen Parket
Ingrid Bloemen, directeur en eigenaar van familiebedrijf Bloemen Parket in Kerkrade, was een van de aanwezige ondernemers. ‘Ik vond het een heel interessante dag en kwam met veel energie thuis. Normaal gesproken ben je vaak bezig met de waan van de dag zoals de dagelijkse planning van personeel en om de organisatie van de te leggen vloeren goed rond te krijgen. Op zo’n dag als deze sta je stil bij je eigen organisatie, de toekomst hiervan, ben je bezig met nieuwe businessmodellen en denk je na over de altijd veranderende retailmarkt en consumenten.’ Bloemen zegt te weten wat het belangrijkst is wat zij die dag heeft geleerd. ‘Dat je als directeur-eigenaar aan je onderneming werkt en open moet staan voor nieuwe businessmodellen. In het verleden probeerde ik ook alles zelf op te lossen, maar doordat er nu in de wereld veel zaken spelen, is het noodzakelijk geworden om te gaan samenwerken met leveranciers en collega’s.’
Justin Jansen, onderzoeker aan Erasmus Universiteit, kwam bijvoorbeeld met het advies om als ondernemer ook naar andere sectoren te gaan kijken, met als doel om inspiratie op te doen. ‘Dat vind ik ook een heel goed plan. Er werd door hem verteld dat concurrenten niet altijd de ondernemers zijn naast jou, maar dat dit vaak ondernemingen zijn in andere markten die met een afwijkend zakenmodel inbreken in de markt.’
Bloemen rondt af. ‘Helaas waren op dit ledenevent van INretail erg weinig parketteurs aanwezig, wat erg jammer is. Zijn jullie er volgend jaar wel bij?’
Tekst: Dirk Bosman
- Bekijk ook
- inretail.nl