Vakmensen | Benno Broen van Floorprotector

Algemeen 02-10
Benno Broen: ‘Het kennisniveau van parketleggers kan worden opgekrikt door fabrikanten en leveranciers goede trainingen te laten geven.’
Benno Broen: ‘Het kennisniveau van parketleggers kan worden opgekrikt door fabrikanten en leveranciers goede trainingen te laten geven.’

Benno Broen uit De Lutte stopte eind 2022, nadat hij meer dan 35 jaar werkte als zelfstandig parketteur. Het was een noodgedwongen besluit vanwege een medische reden. Benno is van mening dat het gros van de Nederlandse parketleggers technisch onvoldoende onderlegd is. Hij werkt sinds begin 2023 als onafhankelijk deskundige. Dat doet hij onder de naam Floor Inspector. Daarnaast is hij eigenaar van Floorprotector.

Benno Broen: ‘Het kennisniveau van parketleggers kan worden opgekrikt door fabrikanten en leveranciers goede trainingen te laten geven.’
Benno Broen: ‘Het kennisniveau van parketleggers kan worden opgekrikt door fabrikanten en leveranciers goede trainingen te laten geven.’

Met deze onderneming biedt Broen vloer gerelateerde dataloggers aan. Verder handelt hij in Tramex meetapparatuur. Ook de bekende aanslagring en vloertikker komen deels van hem.

Tot in maart 2024 was Benno tevens als technisch adviseur verbonden aan de Stichting Promotie Houten Vloeren. ‘Samen met onder andere Ruud Verbraak verzorgde ik het technische verhaal en gaf technische ondersteuning bij de bijeenkomsten in het land. Aan de achterkant beantwoordde ik technische vragen die naar de stichting waren gestuurd. Ook bood ik parketleggers handvatten om effectiever te werken. Maar ik was het niet altijd eens met de wijze hoe de stichting te werk ging. Ik heb diverse keren gewaarschuwd de focus te leggen op houten vloeren, op je eigen kracht. Als Stichting behoor je je te focussen. PVC-vloeren zijn commercieel sterk en daar win je het dus nooit van. Ik vertrok.’

Benno vindt overigens wel dat elke Nederlandse parketfabriek of leverancier zich bij de Stichting Promotie Houten Vloeren aan zou mogen sluiten. ‘Volgens mij is dat momenteel 70 procent. Hetzelfde geldt voor parketwinkeliers. Dat is geloof ik nu 45 procent. Velen vinden de jaarlijkse contributie van 300 of 600 euro heel veel geld. Ik vind het overigens niet juist dat niet-leden van deze stichting wél mee kunnen profiteren van de campagnes die ze uitvoert.’

Gastles aan het HMC Rotterdam over ondervloeren en vloerblunders.
Gastles aan het HMC Rotterdam over ondervloeren en vloerblunders.

Rolstoel

Tijdens zijn werk als onafhankelijk deskundige komt hij geregeld werk van parketleggers tegen die er ‘een rommeltje’ van hebben gemaakt. ‘Maar in deze functie moet ik objectief blijven. Op die basis voer ik inspecties uit en de bevindingen hiervan verwerk ik zo goed mogelijk in een rapport. Daar mag de opdrachtgever het mee doen.’

Na ruim 35 jaar als zelfstandig parketteur te hebben gewerkt, moest Benno hier eind vorig jaar noodgedwongen mee stoppen. Oorzaak: een kapotte rug. ‘De wervels onder in mijn rug zijn versleten. Ik heb zeker menig traantje gelaten toen ik stopte als parketteur, want ik vind het plaatsen van houten vloeren nog steeds het allerleukste om te doen. Ik mis het dan ook absoluut, om de stress bij de klant weg te halen en telkens weer iets moois te maken. Het nieuwe leven was zeker wennen voor mij. Ik mag gelukkig elke fabrikant bellen en krijg dan altijd antwoord op mijn vraag. Als ik de keuze had om weer aan het werk te gaan als zelfstandig parketteur, dan startte ik morgen gelijk weer. Als ik nog een jaar of anderhalf jaar langer was doorgegaan met de uitvoering van dit geweldige ambacht, dan was ik voor de rest van mijn leven in een rolstoel beland.’

Opdrachtgevers

Als Floor Inspector werkt Benno voor een breed pallet aan opdrachtgevers. ‘Denk aan consumenten, retailers, fabrikanten, verzekeraars en rechtbanken. Als onafhankelijk deskundige houd ik telkens een objectief onderzoek, waarbij ik probeer te achterhalen wat er is misgegaan en wat een oplossing kan zijn voor problemen. Mijn werk is heel afwisselend. Ik vind het interessant om technische zaken te onderzoeken en mijn brede vakkennis op deze manier in te zetten. Als ik langskom bij een vloergeschil, merk ik dat mensen het fijn vinden dat ik naar hen luister, serieus het probleem beoordeel en dat ik vervolgens naar de best mogelijke oplossing zoek. Dat maakt mijn werk prettig.’

Applicatiefouten

In zijn werk komt Benno hoofdzakelijk applicatiefouten tegen. ‘Parketleggers hebben dan vaak tijdens het plaatsen van de vloer niet de juiste procedures gevolgd. Voorbeelden zijn een dekvloer inlijmen en die dan vervolgens te lang open laten liggen. Te weinig olie of lak gebruiken op de parketvloer, zodat deze niet goed beschermd is. Hierdoor is er snel sprake van vlekken of slijtage. Ik kom ook regelmatig vloeren tegen die slordig zijn gelegd en waarbij er sprake is van een matige plintafwerking.'

Seminar voor de Stichting promotie houten vloeren Booij Parket in Elst.
Seminar voor de Stichting promotie houten vloeren Booij Parket in Elst.

Meer informatie verzamelen en vastleggen

Benno vindt dat veel parketleggers technisch niet voldoende onderlegd zijn. Hij heeft hier ook goede voorbeelden van. ‘De meeste parketleggers snappen het spelletje. Een vloer leggen gaat ze prima af en die parketvloer blijft vaak wel liggen. Maar over het algemeen is het kennisniveau van technische zaken erg laag. Ik ben tot deze conclusie gekomen door de helikopterview die ik nu als onafhankelijk deskundige heb.+’

’Als je tegenwoordig je werk goed wilt doen als parketlegger, moet je interesse hebben om telkens bij te leren. Het kennisniveau van parketleggers kan worden opgekrikt door fabrikanten en leveranciers goede trainingen te laten geven. Veel parketleggers weten bijvoorbeeld niet het verschil tussen de verschillende soorten dekvloeren, en welke voorstrijken of lijmen ze kunnen gebruiken. Verder kennen ze niet de verschillen tussen lakrollers en lijmkammen. Deze kennis moet ze snel worden bijgebracht.’

Communicatie

Wat Broen ook opvalt is dat het bij veel parketteurs regelmatig schort aan goede communicatie met de klant. ‘Het is bijvoorbeeld raadzaam om vooraf, voor de start van de legwerkzaamheden, met de klant in gesprek te gaan en hem of haar te vertellen welke werkzaamheden er verricht gaan worden. Persoonlijk contact is altijd beter dan bellen. Door dit te doen krijg je zoveel meer rust in de situatie wat zorgt voor begrip bij de klant. Bij een fout krijg je vervolgens meer gelegenheid om die te herstellen.’   

Meer vloerinspecties

‘Ik vind dat een vloerdossier veel meer aandacht verdient. Ik doel op het vastleggen en registreren van allerlei informatie. Het hout komt binnen bij de parketlegger op de zaak. Dan mag hij zichzelf de volgende vragen gaan stellen: heb ik de juiste vloer binnengekregen? In de juiste breedte, dikte, kleur en hoeveelheid? Wat is de vochtwaarde van het hout? Dat weten veel parketleggers meestal helemaal niet, de vloer wordt zo naar de klant toe gebracht. Acclimatiseren? Ach, het zal wel goed gaan. Wanneer er problemen komen, hebben ze helemaal geen informatie bij de hand. Dat is niet slim, want hier kunnen ze juist achteraf op terugvallen.’

’Als parketlegger moet je tegenwoordig veel informatie vastleggen, als je je werk goed wilt doen. Heb je bijvoorbeeld het vochtgehalte van de dekvloer voor het leggen gemeten? Meten is weten. Continu meten is zeker weten. Als parketteur is het belangrijk om de nieuwste technieken goed mee te krijgen. Dat kan door te praten met leveranciers, vertegenwoordigers en collega’s. Bij veel parketleggers is er sprake van schaamte dat ze niet beschikken over bepaalde technische kennis. Ze durven vaak in groepsverband geen vragen te stellen. Stel die vragen gerust als je bepaalde zaken wilt weten. Dagelijks word ik door parketteurs en vertegenwoordigers gebeld met kleine en grote vragen. Trainingen bij leveranciers dienen gebaseerd te zijn op vragen die leven bij parketleggers. Veel parketteurs werken op de automatische piloot. Dat ging misschien in het verleden goed, de huidige tijd eist meer.’

Lees ook: Parket en vloerverwarming | Dekvloeren onder de loep

Hartje uit de zaak

Volgens Benno is er ergens iets misgegaan. ‘Ik verkocht en plaatste net als enkele anderen uitsluitend houten vloeren. Dat kan prima. Deze jongens zijn vaak ook heel goed op de vloer. Het zijn de echte technische specialisten. Als zij de hulp krijgen om goed een houten vloer te kunnen verkopen, dan heb ik er vertrouwen in dat ze het gaan redden. Het is belangrijk om als parketlegger compleet te zijn en dat ben je niet met alleen een mooie website. Ook voorzie ik een goede toekomst voor vakmensen die zich aansluiten bij een branchevereniging. Omdat er veel werk voor je uit handen wordt genomen, zoals het opstellen en bijwerken van de algemene voorwaarden, disclaimers, geschilbemiddeling enzovoort.

Voor veel branchegenoten, meestal van oorsprong kleine familiebedrijven, is het verkopen en plaatsen van houten vloeren helaas al jaren geen hoofdbezigheid meer. Velen doen er van alles bij. Bedrijven zijn de afgelopen jaren regelmatig ook opgeschaald, met meer personeel. Meestal is dan wel het hartje uit de zaak. Zij bewegen zich in een vechtmarkt, met de nodige concurrentie. Natuurlijk wil iedereen zijn boterhammen met beleg. Deze ondernemers hebben ook maandelijks terugkerende kosten voor hun woning, showroom, private lease auto en zakelijke lease bus. Zij moeten dus wel aan het werk om telkens alles te betalen.’

Tekst: Dirk Bosman