Vloerspecialist LAB21 breidt in twee jaar uit van vijf naar vijftig vestigingen

19-05-2017
Vloerspecialist LAB21 breidt in twee jaar uit van vijf naar vijftig vestigingen

Vloerspecialist LAB21 breidt in twee jaar uit van vijf naar vijftig vestigingen


AMERSFOORT - Na zeven jaar van grondige analyse en voorbereiding is LAB21 helemaal klaar voor haar grootschalige expansie. Te beginnen in Nederland; later wellicht ook richting buitenland. Wie of wat is LAB21?

"De specialist in harde vloeren en terrassen verwacht het aantal vestigingen in Nederland binnen nu en twee jaar uit te breiden van vijf naar vijftig. Directrice Michelle He durft ook al hardop te dromen over het buitenland. Grootschalige inkoop bij de meest toonaangevende fabrieken in de wereld, gedegen kennis van producten, nagenoeg volledig geautomatiseerde bedrijfsprocessen en sterk klantgerichte service moeten de weg daarvoor plaveien", aldus het zeer zelfverzekerde persbericht van LAB21.

De huidige vestigingen van de winkelformule zijn te vinden in Amsterdam, Delft, Roosendaal, Eindhoven en Amersfoort (tevens hoofdkantoor). LAB21 gaat zich als een olievlek over Nederland verspreiden. "De eerste stap is van vijf naar vijftig vestigingen, te realiseren binnen twee jaar", zegt He. "Op den duur willen we naar tachtig tot honderd winkels in Nederland. Het is een kwestie van geschikte locaties en capabele medewerkers vinden. Daar zijn we momenteel druk mee bezig."

LAB21 ('Life At Best') klinkt misschien als een nieuwkomer op de markt, maar het bedrijf is al sinds 2010 actief in Nederland. De organisatie heeft er bewust voor gekozen om in de luwte aan een vruchtbaar fundament te bouwen. Kostenefficiëntie, automatisering, aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding en eerlijke service zijn kernbegrippen die daarbij horen. Alle  bedrijfsprocessen en communicatie zijn nagenoeg volledig geautomatiseerd. De medewerkers van LAB21 zijn over het algemeen jong en hoogopgeleid; slimme mensen die leven en werken in het digitale tijdperk. Met kunstmatige intelligentie wil het bedrijf de processen verder optimaliseren. Of zoals He het zegt: "Wij verkopen een traditioneel product op een moderne manier."

Ook grootschalige en centrale inkoop maken LAB21 naar eigen zeggen krachtig. "Het onderscheidende en brede assortiment bestaat uit liefst tweeduizend vloersoorten (PVC, laminaat en hout) van hoogwaardige kwaliteit. Daarnaast kent LAB21 een ruim assortiment van keramische en natuursteen tegels voor het buitenterras." De vloeren en tegels worden wereldwijd ingekocht bij fabrieken die He veelal zelf bezocht. Haar achtergrond als interieur architect en een natuurlijke gevoel voor design komen hierbij goed van pas.

De vloer is volgens He de basis van het gehele interieur. "Veel mensen beseffen het niet, maar een vloer bepaalt voor een groot deel de look van je interieur. Hij vormt de kern van je huis; bij een foute keuze, kun je voor 5 tot 7 jaar gestraft worden, zo lang laten consumenten een vloer gemiddeld liggen. Vaak staat men voor een verbouwing of verhuizing, een stressvolle tijd dus. En dan wordt het kiezen van een vloer ook nog eens omringd met vragen als wel of geen vloerverwarming, welke ondergrond en  hoe ermee om te gaan."

LAB21 neemt die stress weg door het bieden van neutrale, eerlijke en deskundige informatie gecombineerd met optimale dienstverlening (een legservice, bijvoorbeeld). He: "We hebben een breed assortiment, zonder voorkeuren. En bovenal: onze productkennis begint al op productieniveau. We vragen goed door naar de situatie van de klant en adviseren op basis daarvan de beste oplossing. Dat betekent dat we transparant zijn over de voor- én nadelen van een product." Ik vind dit een frisse wind die door Vloerenland waait en ben zeer benieuwd of het bedrijf de gestelde ambities kan waarmaken. Op de foto Michelle He.